Skip to content

Wie is de Mol?

Wil je het schoolkamp een spannende draai geven? Deel de klas op in kleinere groepje van 8-10 kinderen en laat hen zoeken naar de Mol in hun midden… Verschillende spellen, activiteiten en locaties zijn gemakkelijk in het format te integreren.

Spelverloop

De klas wordt opgedeeld in kleinere groepjes van 8-10 kinderen: de teams. Voorafgaand aan het kamp worden per team kinderen benaderd voor de rol van Mol. Per team wordt in het diepste geheim één mol aangewezen.

Doel van het spel is om als team zoveel mogelijk prijzengeld te verdienen tijdens verschillende activiteiten. Het team dat na afloop van De Test het meeste geld in de teampot heeft, wint. In de andere teams winnen de Mollen.

Gedurende het spel is het handig als ieder team een leerkracht/onderwijsassistent/ouder als begeleider heeft. Ook is het belangrijk om per team een penningmeester aan te wijzen, die het prijzengeld en eventuele jokers na afloop van de spellen in ontvangst neemt en in de teampot stopt. De leerlingen mogen zelf bepalen wie de penningmeester is en kunnen deze rol laten rouleren. Om de rust tijdens het kamp te bewaren, kies ik er zelf voor om de teampotten tussen de spellen door zelf te bewaren.

Het spel eindigt met vijf vragen over de identiteit van de Mol… Natuurlijk is het tof om de leerlingen aan het einde van het kamp een individuele Test te laten maken, maar wie gaat de resultaten nakijken? Makkelijker is het om de vragen over de identiteit van de Mol in quizvorm te laten beantwoorden. De teamleden beantwoorden de vragen tegelijkertijd door hun hand wel/niet op te steken. Hun antwoorden gaan over de identiteit van de Mol in hun eigen team.

Benodigdheden

  • Afsluitbaar kistje/bakje/doosje per team als teampot;
  • Houten of papieren schijven als jokers;
  • Briefgeld (bijvoorbeeld van een Monopoly-spel);
  • Een wisbordje, wissertje en whiteboardstift per team als scoreboard;
  • Een notitieboekje om de tussenstand na ieder spel bij te houden (handig voor als er met een teampot wordt gemold…);
  • De beschrijvingen en invulbladen die je per spelactiviteit kunt downloaden.
  • Geef het spel extra uitstraling door de spelmaterialen te bewaren in een aktenkoffer.

De benodigdheden per spelactiviteit zijn bij de betreffende activiteit te vinden.

Spellen

Maak een selectie uit de volgende spelactiviteiten:

NaamSpelduurVaardigheden
Mijnenveld20-30 minutenbeschrijven, luisteren, ruimtelijk inzicht
Bouwmeesters30 minutenruimtelijk inzicht, beschrijven, luisteren
Levend Mastermind20 minutenanalyseren
Jokers pakken5 minutenspelinzicht
Morse code20 minutenluisteren, analyseren
Woorden raden10 minutenspelinzicht
Jokers zoeken10 minutenobserveren
30 seconds15 minutenbeschrijven, luisteren
Woorden spotten20 minutentekenen, observeren, spelinzicht
De Test30 minutenobserveren, onthouden, spelinzicht