Valt het jou ook op dat de transfer van (werkwoord)spelling en interpunctie naar schrijfopdrachten vaak uitblijft? Markeer, peer en redigeer is bedacht als coöperatieve werkvorm voor het redigeren van teksten. De werkvorm kan gemakkelijk worden geïntegreerd in de fases van tekstbespreking, reviseren, redigeren en publiceren van het Vijffasenmodel van Hoogeveen (Van Norden, 2020). Er zijn twee versies van Markeer, peer en redigeer, namelijk voor spelling en interpunctie. De leerlingen gebruiken kant A van de hand-out voordat zij hun kladversie inleveren bij de leerkracht. Nadat de leerkracht de kladversies heeft bekeken en voorzien van markeringen, gaan de leerlingen aan de slag met kant B.
De werkvorm Markeer, peer en redigeer is gebaseerd op een interventie uit het artikel Gruintjes, P., & Koster, M. (2021). Beter nadenken over spelling. Een interventiestudie naar het bevorderen van spellingbewustzijn. MeerTaal, 8(3), 14-16. Het Vijffasenmodel van Hoogeveen wordt uitgebreid beschreven en toegepast in het inspirerende boek Norden, S. v. (2020). Iedereen kan leren schrijven. Schrijf plezier en schrijfvaardigheid in het basisonderwijs. Bussum: Uitgeverij Coutinho.

