Geef het schoolkamp een spannende draai! Speel een gedurende het kmap een spel dat verdacht veel weg heeft van Wie is de Mol?, maar die naam natuurlijk niet mag dragen. Deel de klas op in kleinere groepje van 8-10 kinderen en laat hen zoeken naar de Verstekeling in hun midden… wie laat er verstek gaan tijdens de activiteiten, waardoor minder geld wordt verdiend of zelfs alles in de soep loopt? Verschillende spellen, activiteiten en locaties zijn gemakkelijk in het format te integreren.
Spelverloop
De klas wordt opgedeeld in kleinere groepjes van 8-10 kinderen: de teams. Voorafgaand aan het kamp worden per team kinderen benaderd: hebben zij interesse in de van Verstekeling? Per team wordt daarna in het diepste geheim één Verstekeling aangewezen.
Doel van het spel is om als team zoveel mogelijk prijzengeld te verdienen tijdens verschillende activiteiten. Het team dat na afloop van De Test het meeste geld in de teampot heeft, wint. In de andere teams winnen de Verstekelingen.
Gedurende het spel is het handig als ieder team een leerkracht/onderwijsassistent/ouder als begeleider heeft. Ook is het belangrijk om per team een penningmeester aan te wijzen, die het prijzengeld en eventuele jokers na afloop van de spellen in ontvangst neemt en in de teampot stopt. De leerlingen mogen zelf bepalen wie de penningmeester is en kunnen deze rol laten rouleren. Om de rust tijdens het kamp te bewaren, kies ik er zelf voor om de teampotten tussen de spellen door zelf te bewaren.
Het spel eindigt met vijf vragen over de identiteit van de Verstekeling… Natuurlijk is het tof om de leerlingen aan het einde van het kamp een individuele Test te laten maken, maar wie gaat al die resultaten nakijken? Makkelijker is het om de vragen over de identiteit van de Verstekeling in quizvorm te laten beantwoorden. De teamleden beantwoorden de vragen tegelijkertijd door hun hand wel/niet op te steken. Hun antwoorden gaan over de identiteit van de Verstekeling in hun eigen team.
Benodigdheden
- Afsluitbaar kistje/bakje/doosje per team als teampot;
- Houten of papieren schijven als jokers;
- Briefgeld (bijvoorbeeld van een Monopoly-spel);
- Een wisbordje, wissertje en whiteboardstift per team als scoreboard;
- Een notitieboekje om de tussenstand na ieder spel bij te houden (handig voor als een Verstekeling met de teampot aan de haal gaat…);
- De beschrijvingen en invulbladen die je per spelactiviteit kunt downloaden.
- Geef het spel extra uitstraling door de spelmaterialen te bewaren in een retro (akten)koffer.
- Overige benodigdheden per spelactiviteit zijn bij de betreffende activiteit te vinden.
Spellen
Maak een selectie uit de volgende spelactiviteiten:
| aam | Spelduur | Vaardigheden |
| Mijnenveld | 20-30 minuten | beschrijven, luisteren, ruimtelijk inzicht |
| Bouwmeesters | 30 minuten | ruimtelijk inzicht, beschrijven, luisteren |
| Levend Mastermind | 20 minuten | analyseren |
| Jokers pakken | 5 minuten | spelinzicht |
| Morse code | 20 minuten | luisteren, analyseren |
| Woorden raden | 10 minuten | spelinzicht |
| Jokers zoeken | 10 minuten | observeren |
| 30 seconds | 15 minuten | beschrijven, luisteren |
| Woorden spotten | 20 minuten | tekenen, observeren, spelinzicht |
| De Test | 30 minuten | observeren, onthouden, spelinzicht |
