Zinsontleding, maar dan anders

Is het niet tegen het einde van het dictee, dan wel in hun werkboek: regelmatig krijgen leerlingen krijgen de vrij passieve opdracht om bepaalde zinsdelen of woordsoorten te benoemen door ze te onderstrepen, kleuren of omcirkelen.

Tijd voor wat variatie? Probeer dan de coöperatieve werkvorm ‘Zinnen delen’:

Laat elk van de leerlingen één tot drie zinnen bedenken en opschrijven waarin zij de zinsdelen of woordsoorten die vandaag op het programma staan, actief gebruiken. Vervolgens wisselen zij de zin(nen) uit met hun maatje. Om de beurt ontleden de maatjes hardop denkend een zin van de ander. Terwijl zij dit doen, beschouwen ze de wijze waarop zij woordsoorten of zinsdelen benoemen. In gesprek met elkaar komen ze erachter of ze de lesstof beheersen. Zo niet, dan helpen ze elkaar. Is een zinsdeel of woordsoort onjuist of niet gebruikt in een zin, dan bedenken ze samen hoe ze de zin kunnen verbeteren.

Blik tot slot terug op de les door enkele zinnen klassikaal te bespreken.

Werk je thematisch? Dan is deze werkvorm een mooie gelegenheid om leerlingen de woordenschat van het actuele thema actief te laten toepassen in zinsverband.